Profiteer van de kerstkorting geldig tot 25/12/2023. Gebruik code: XMAS23

Federica Bianchi

Ph credits Matteo Pasquali

Waar ben je geboren?

Ik ben geboren in Prato, een middeleeuwse stad in de buurt van Florence.

Waar woon je?

Op dit moment woon ik in Pistoia, midden in het prachtige Toscaanse platteland.

Waarom ben je begonnen met muziek maken?

Ik begon op vijfjarige leeftijd piano te spelen op een kleine school in de buurt van mijn geboorteplaats. Mijn moeder hield van muziek en introduceerde me in de muzikale wereld.

Wat is je favoriete instrument?

Natuurlijk hou ik van mijn hoofdinstrument, het klavecimbel, maar ik hou ook erg van de harp en de luit in de barokmuziek en de saxofoon en klarinet in de jazzwereld.

Naar welke muziek luisterde je als kind?

Ik luisterde naar verschillende muziekgenres, zoals klassiek, jazz, Italiaans populair lied, traditioneel, blues. Voor zover ik me herinner, was er geen schaduw van barokmuziek die ik ontdekte toen ik ongeveer zestien was.

Wat was je eerste plaat?

Ik was ongeveer zeven jaar oud en ik speelde een menuet van J.S.Bach. Het was een zonnige en heldere middag en ik voelde me een soort tovenaar… mijn vingers konden muziek reproduceren als kleuren.

In welke muzikale periode zou je willen leven?

In de zeventiende eeuw, absoluut.

Waar luister je het liefst naar muziek?

Gewoonlijk luister ik naar muziek tijdens mijn lange trein- of vliegreizen. Maar ik luister er ook graag naar in mijn huis, in volledige eenzaamheid.

Waar kunnen we je vinden als je geen muziek maakt?

Natuurlijk is een live concert altijd de beste keuze!

Waar heb je gestudeerd?

Ik studeerde piano in Florence bij Gea D’Atri. Na mijn pianodiploma begon ik filosofie en klavecimbel te studeren aan de universiteit en het conservatorium in Florence bij Annaberta Conti. Daarna kreeg ik een beurs voor de Universitat fur Musik und Darstellende Kunst in Wenen en studeerde daar drie jaar bij Gordon Murray. Daarna vertrok ik naar Amsterdam waar ik een masteropleiding volgde voor klavecimbel bij Bob van Asperen en Menno Van Delft en Basso Continuo bij Richard Egarr.

Welke prijzen heb je ontvangen?

Eerste prijs bij het Internationale G. Gampi Klavecimbel Concours in Pesaro. Derde prijs bij het Europese Klavecimbel Concours P. Bernardi in Bologna.

Eerste prijs bij het Gottingen Haendel Concours.

Eerste prijs bij het Cluj Napoca Vroege Muziek Concours. Weichlein Prijs bij de Biber Wettbewerb Sankt Florian.

Winnaar van lidmaatschap voor EUBO 2009. Winnaar van lidmaatschap voor Ambronay Academy 2008.

Veel van de opnamen waar ik aan heb deelgenomen, hebben prijzen gewonnen zoals de Diapason D’Or, Echo Prize, Pries der Deutshen Schallplatten Kritik (mijn debuut soloalbum), Choque de la Musique, ICMA, enz.

Wie is je favoriete componist?

  1. Couperin, C. Monteverdi, J.S.Bach, M. da Perugia, W.A.Mozart

Welke componist zou je graag zien dat het publiek herontdekt?

Alle instrumentale muziek uit de zeventiende eeuw.

Wat is je eerste opname?

In dezelfde periode heb ik twee verschillende cd’s opgenomen, de eerste van een lange reeks 🙂 Een instrumentale cd met mijn Amsterdamse kwartet “Ensemble Symposium” (een kwartet dat we oprichtten toen we masterstudies volgden aan het Conservatorium van Amsterdam) over Telemann Scherzi Melodichi. De tweede was mijn eerste operacd, met een ongelooflijke cast: “Catone in Utica” van L. Vinci met il Pomo d’Oro geleid door Riccardo Minasi met Franco Fagioli in de hoofdrol.

Wat is je favoriete opname? (Passacaglia, met jou)

Er zijn vier Passacaille-opnamen die ik om verschillende redenen geweldig vind: Mijn soloalbum Aquila Altera, “Seicento” met Enrico Onofri en Imaginarium Ensemble, Het eerste Dall’Abaco Album met Elinor Frey en “Bach Sons” met mijn geliefde Controcorrente Orchestra.

Met wie droom je ervan om op te nemen? (realistisch of niet)

Ik heb al met veel muzikanten opgenomen die ik echt bewonder als artiesten en mensen, dus ik denk dat ik echt geluk heb. Maar hoe dan ook, ik zou graag willen werken en opnemen met een legende uit mijn muzikale pad zoals Jordy Savall.

Wat doe je voor een concert?

Voor een concert probeer ik me te concentreren door middel van enkele kinesiologie-oefeningen die mijn leraar Gordon Murray me heeft geleerd. Het is een soort ritueel voor mij, voorafgaand aan elke uitvoering.

Wat doe je na een concert?

Na een concert drink ik graag een biertje met de andere muzikanten, ontspannen en ademen.

Wat zou je doen als je geen musicus was?

Dat zal ik ontdekken in de volgende levens!