Ph credits Paula Serrano
Waar ben je geboren?
Chivilcoy, een klein stadje nabij Buenos Aires, Argentinië
Waar woon je?
New York
Waarom ben je begonnen met muziek maken?
Muziek was een onderdeel van mijn omgeving toen ik opgroeide, omdat beide ouders muzikanten zijn en docenten aan het plaatselijke conservatorium. Aan de kant van mijn vader was mijn grootvader een luthier, en moederskant was mijn grootvader een tangohistoricus. « Klassieke » muziek was dagelijks aanwezig in huis, wanneer mijn vader (mijn belangrijkste referentie in klassieke gitaar als leraar en speler) oefende, en Argentijnse populaire muziek was aanwezig bij elke viering, aangezien veel vrienden van mijn ouders tango en Argentijnse populaire/traditionele muziek speelden of zongen. Ik leerde klassieke gitaar van mijn vader, maar ik leerde ook veel over Argentijnse muziek van zijn vrienden.
Wat is je favoriete instrument?
De gitaar, in zijn vele fasen door de geschiedenis heen…
Welke muziek luisterde je als kind?
Vooral de muziek die mijn vader speelde, namelijk klassieke gitaar (Albéniz, Tárrega, Barrios, Sor, Bach, enz.). Maar mijn moeder had een bredere smaak en luisterde naar Argentijnse volkszangers, zoals het Dúo Salteño of de grote Mercedes Sosa.
Wat was je eerste plaat?
Lastige vraag: tegen de tijd dat ik mijn eerste album kocht, had ik al de hele collectie van mijn ouders gehoord. Ik geloof dat het eerste album dat ik zelf kocht « Salgán/De Lío : En vivo en el Club del Vino » was, het laatste album van een geweldig tangoduet, live opgenomen.
In welke muzikale periode zou je willen leven?
Niet zeker. Als ik aan Argentijnse muziek denk, zou het de jaren 1920 zijn. Wat betreft Europese muziek, de 16e eeuw, ofwel in Spanje of Italië.
Waar luister je het liefst naar muziek?
In de meest intieme locaties, en nog beter als het in een bijeenkomst met vrienden na de lunch of het diner is.
Waar kunnen we je vinden als je geen muziek maakt?
Niet dat ik veel tijd zonder spelen doorbreng, maar je zou me kunnen vinden op een « milonga » (de plek waar je heen gaat om tango te dansen).
Waar heb je gestudeerd?
Als kind studeerde ik aan het plaatselijke conservatorium in mijn geboortestad. Na de middelbare school verhuisde ik naar Buenos Aires om te studeren aan de Nationale Universiteit voor de Kunsten (IUNA, momenteel UNA) en het Muziekconservatorium van Buenos Aires.
Enkele jaren later werd ik in Zwitserland gecoachd door Michel Kiener en Luc Breton.
Welke prijzen heb je gewonnen?
Ik won de eerste prijs op het Internationale Gitaarconcours « María Luisa Anido » in Argentinië.
Wie is je favoriete componist?
Wat Europese muziek betreft, zal ik niet erg origineel zijn en J. S. Bach zeggen. Voor Argentijnse muziek zou ik waarschijnlijk Anselmo Aieta voor tango kiezen of Atahualpa Yupanqui voor volksmuziek.
Welke componist zou je willen dat het publiek herontdekt?
Als gitarist denk ik dat het hele repertoire voor vihuela nog steeds ontdekt moet worden door het grote publiek. Ik denk niet dat een andere periode in de muziek zo elegant, vloeiend en spiritueel was, en toch zo goed opgebouwd en technisch uitdagend.
Wat is je eerste opname?
Het was « Tierra Querida », een album met mijn eigen arrangementen van oude tango’s voor sologitaar.
Wat is je favoriete opname? (Passacaglia, met jou)
« Al compás de la vihuela » is verreweg mijn meest geliefde soloalbum. Ik kon op mijn beste niveau spelen en ook op enkele van de beste gitaren ter wereld, om nog maar te zwijgen van de uitstekende geluidskwaliteit dankzij producer J.J. Bieri en geluidstechnicus J. D. Noir.
Ik ben ook erg trots op mijn samenwerking met Rubén Llaneza, een legendarische tangozanger. Ik produceerde het album en speelde ook de eerste gitaar, arrangeerde en dirigeerde een gitaar kwartet voor zijn begeleiding. Het is zijn laatste album in een discografie die begon in de gouden tijd van de tango, de jaren 1950.
Wat is je favoriete Passacaille-opname? (Passacaille, andere artiest)
Wat een moeilijke keuze! Ik hou van de catalogus van Passacaille. Ik ga voor Michel Kiener’s Goldberg Variations.
Met wie droom je ervan op te nemen? (realistisch of niet)
Het prachtige Ensemble Fratres. Of, als tangomuzikant, met de geweldige Hugo Rivas.
Welk stuk heb je nog nooit opgenomen maar zou je graag willen opnemen?
De luit suites van Bach.
Wat doe je voor een concert?
‘s Ochtends doe ik wat korte oefeningen en speel ik alleen de delen van de stukken waar ik me het meeste zorgen over maak. Dan probeer ik te ontspannen en me op de muziek te concentreren. Indien mogelijk doe ik een klein dutje voor het concert. Ik denk vooral aan het repertoire van het concert, probeer de volgorde uit mijn hoofd te leren en beeld de hele muziek in mijn hoofd af. Ik probeer niet te veel gitaar te spelen op de dag van het concert. Of zelfs de dag ervoor.
Wat doe je na een concert?
Een lekker diner is voor mij vrij essentieel na het concert, des te beter als ik het kan delen met vrienden, collega’s of familie. Praten, wat wijn drinken en langzaam de opwinding en stress van het concert laten wegebben.
Wat zou je doen als je geen muzikant was?
Ik denk dat ik iets met computers zou doen, zoals softwareontwikkeling. Maar het is heel moeilijk voor te stellen dat ik geen muzikant ben.
Nog iets belangrijks toe te voegen?
“Is it not strange that sheep’s guts could hail souls out of men’s bodies?” William Shakespeare, citaat uit Much Ado About Nothing dat refereert naar darmsnaren.
© 2022 Musurgia BV VAT: BE0443895061 – website credits Giulia Bartolini & Juice for breakfast