Ph credits Guido Werner
Waar ben je geboren?
Berlijn
Waar woon je?
Weimar
Waarom ben je begonnen met muziek te spelen?
Ik kan me dat niet herinneren, maar ik hield vanaf het begin van barokmuziek.
Wat is je favoriete instrument?
Het klavichord, maar dat is moeilijk te gebruiken bij concerten vanwege de zachte klank…
Naar welke muziek luisterde je als kind?
Ravel en Bach, later ook Grieg, Chopin en andere klassieke componisten.
Wat was je eerste plaat?
Ik kan het me ook niet herinneren, omdat we een brede collectie vinylplaten thuis hadden. Maar de eerste eigen plaat was een zelfgemaakte audiocassette met Bach’s klavecimbelconcerten, gekopieerd van een cd of vinylplaat.
In welke muzikale periode zou je willen leven?
in de baroktijd, maar in verbinding met de technische en medische standaard van de 21e eeuw.
Waar luister je het liefst naar muziek?
Live… in de concertzaal
Waar kunnen we je vinden als je geen muziek maakt?
Voor een computerscherm ofwel aan het tijd doorbrengen met mijn kleine dochter
Waar heb je gestudeerd?
Weimar, Brussel en Hamburg
Welke prijzen heb je ontvangen?
Ik was nooit geïnteresseerd in prijzen en wedstrijden…
Wie is je favoriete componist?
Het is waarschijnlijk verrassend, maar mijn favoriete componist voor klavecimbel is niet Bach, maar Froberger omdat hij meer gebruik maakt van de tonaliteitsmogelijkheden van het klavecimbel door Franse, Italiaanse en Duitse stijlen te combineren.
Welke componist zou je willen dat het publiek herontdekt?
Ik denk dat er de afgelopen decennia veel is gedaan om goede componisten te herontdekken, dus het is moeilijk te zeggen…
Wat is je eerste opname?
Als student heb ik enkele Bach-stukken voor klavecimbel opgenomen en enkele cantates, maar de eerste officiële cd was barokke improvisatie en werken van C.P.E. Bach, Pasquini en Bertali op klavecimbel met mijn vrouw Aleksandra
Wat is je favoriete opname?
Mis in b klein met Collegium Vocale Gent en Herreweghe (harmonia mundi)
Wat is je favoriete Passacaille-opname?
Claviorganum, Handel, Concertos & Sonatas”, door Il Gardellino en Bart Naessens
Met wie zou je willen opnemen in je dromen? (realistisch of niet)
Met Carolyn Sampson Bach solo cantates voor sopraan en daarnaast met mijn vrouw Aleksandra, Dimos De Beun en Bart Coen (met wie we het Passieoratorium voor Passacaille hebben opgenomen) het klavecimbelconcert met twee blokfluiten BWV 1057.
Welk stuk heb je nog nooit opgenomen maar zou je willen?
Ik zou graag een videoproductie maken van de serenades van Bach die hij oorspronkelijk op het podium uitvoerde (BWV 66.1, BWV 134.1 en BWV 208) in historische kostuums en barokke gestiek in een historisch kasteel bij kaarslicht om te laten zien hoe deze muziek oorspronkelijk werd gepresenteerd…*
Wat doe je voor een concert?
Thee met suiker drinken en een banaan en/of cheesecake eten.
Wat doe je na een concert?
Lekker eten met mijn vrouw, met vrienden en met de festivaldirecteuren
Wat zou je doen als je geen muzikant was?
Architect
© 2022 Musurgia BV VAT: BE0443895061 – website credits Giulia Bartolini & Juice for breakfast